Min radiospaning idag: Osäkra tider och turbulens i ekonomin och världsläget har alltid avspeglats i modet. Våren & sommaren 2018 är inget undantag. Vi ser två läger, där det ena är glitter & glamour, färgstarkt & humoristiskt och på den andra planhalvan är det ilsket, punkigt, rebelliskt och ställningstagande.

Punken influerar under 2018

Punken har ju sitt ursprung i protest mot allt, framförallt det som ansågs kommersiellt, överklass & status. Men den har under årens lopp influerat modet i olika omgångar och det är framförallt brittiska designern Viwienne Westwood vi förknippar som punkdesignern #1. Nu dyker trenden upp igen och vi ser det hos modehus som Alexander McQueen, Givenchy & Kenzo. Det är slogan t-shirts, läder med vassa nitar och chockers, kedjor, skotskrutigt och Dr Martens-kängor.

…och så har vi fultrenden

På den humoristiska, lekfulla planhalvan har vi the ugly trend. Mönster- och färgmixar som gjorts med garderobslampan släckt, man tager var man haver-bälte kombinerat med dad sneakers – gympaskor som ser ut som man varit hos doktorn och fått ett par på recept, extrema uppbyggda sulor med ortopedisk look. Och inte att förglömma tofflorna, Birkenstocks och Crocs som inte varit välkomna i modesammanhang tidigare har nu blivit supertrendiga, tack vare eller på grund av stora desginers som gjort sina egna tolkningar. Rick Owens har designat åt Birkenstock och så har vi platåcrocs á la Balenciaga. Fler fulfenomen är magväskan, tubsockan och den blå IKEA-kassen som i höstas blev kapad och kopierad för att dyka upp på internationella modescener. Och nu har plastkassen blivit supertrendig – en genomskinlig variant, gärna med någon av de stora modehusens logo på. Plasttrenden kan dock gärna få självdö någonstans.