Det är sååå inspirerande att gå på trendspaning hos Swedish fashion council! Det är fjärde eller femte gången nu och jag blir alltid lika imponerad. Snyggt presenterat. Denna gång var det Inredning & Livsstil hösten/vintern 2018/19 som visades. Och som vanligt tre olika teman och dessa var New Seriosity, Stop Making Sense och Notorious Play. Ganska olika var för sig men det finns också delar som sammanbinder dem.

New Seriosity

Här är det sofistikerad dekadens och 90-talsavantgarde som råder. Temat balanserar mellan det övernaturliga och det vetenskapliga och tekniken vävs in i form av Virtual reality som omges av rök och dimma. Titta gärna på Studios Swines installation New Spring i samarbete med COS, mystiskt, multisensoriskt, kliniskt och molekylärt. Färgmässigt så är det en dov skala med jordfärger men även guld och cerise med accenter i lila.

Svärtan tar sig uttryck i tunga, oljiga och tjärade ytor. Materialen är klarglas, metalliskt rostfritt som för tankar till kliniska laboratorier. Vi kommer att få se en hel del butiks- och restauranginredningar som ser ut så här, men även i hemmen kommer det kliniska, minimalistiska rymdtemat att flytta in i takt med att hemmen också digitaliseras mer och mer. Vi borstar tänder med nanotechtandborstar innan vi glider ner i sängen bäddad med silverlakan från Magniberg. Vi inreder med stoppade möbler med duntäckekänsla och vackra lampor i form av futuristiska mobiler designade Michael Anastassiades. Caging i form av att rama in ett rum med hjälp av grafiska element är också en trend. Hope’s grundare Ann Ringstrand startar en ny serie dofter i form av parfym, ljus och oljor med kryddiga toner som bland annat vetiver, kardemumma, mysk & ceder. Aesop fortsätter inspirera med både doft och inredning. Parfym behöver i framtiden inte bara sprayas på huden utan även komma inifrån i form av sväljbara parfymkapslar. Fokus på nyttig, organisk mat fortsätter och i Tokyo kan snabbmatssyndare få hjälp med extra vitaminer hos Fast Food Aid mot uppvisande av kvitto från McDonalds eller annan fast foodkedja. Japan inspirerar på fler fronter och Muji med sin klassiska, minimalistiska inredning designar även små hus som pryder vilken tomt som helst med sitt tydliga formspråk.

Stop making sense

Fake is fun! More is more!! Party on!!! Denna trend förnekar sig inte någonstans, är inte rädd för dålig smak, fula tatueringar, det är sassy och sorglöst. Raka motsatsen till föregående trend som i detta sammanhang känns ängsligt. Frontfigurer är Donatella Versace, Paris Hilton, Ru Paul och Fran i The Nanny för att nämna några. Det är en stil som inte vill växa upp, vuxet är tråkigt. Versace- och barbieestetik råder, fluorescerande nyanser och bubbelgumrosa färger. Materialen är guld, plast, fuskpäls och mjuka böljande former där Nendos Jelly fish vases är en referens.

Grafiska mönster i lekfulla kontraster och skimrande lyx råder. Louis Vuitton homeware levererar lyx till hemmen och Lammhults samarbete med HOPE resulterar i en pälsklädd guldstol som definierar stilen. Begreppet kawaii som betyder gullig, söt har varit en trend sedan 70-talet i Japan och har många anhängare världen över. Elegans och stil gör sig icke besvär i denna trend, det är istället den dåliga smaken som hyllas. Gymmet är bästa platsen att visa upp sig och ta perfekta selfies och Chloe Kardashians lanserar midjeträningskorsetter.

Notorious play

I detta tema är naturen i fokus med många referenser från poeter och konstnärer. Vi börjar äntligen bli medvetna om att jordens resurser inte är oändliga och en cirkulär livsstil är att eftersträva. Naturen släpps in i våra hem och vi flyttar även ut i naturen. Camping blir en livsstil och vi omger oss med naturliga fibrer, ruffa träytor, linne, löv och återvunna material. Scandic’s nya hotell Downtown Camper ger besökare campingkänsla i storstan. Vi är inte rädda för skavanker och tingen får gärna ha patina från ett tidigare liv. Textilier tar stor plats jämte åldrade möbler, Acne samarbetar med Kasthall och tar fram stiliga organiska mattor. Konsten får större utrymme i våra hem, det får gärna vara lite bohemiskt, ostädat och kaotiskt. När det kommer till nya matvanor så hänger det förstås också ihop med jordens resurser.

Nya proteiner läggs på våra tallrikar i form av insekter. Sjögräs och alger blir också mer del av vår kost och det experimenteras om plast kan ersättas av alger. Den ätbara vattenbubblan Ooho är ett exempel som förpackats i ett hölje av sjögräs. Klädmärket Houdini bevisar att deras kläder är fria från gifter och kemikalier genom att kompostera underställ. En måltid lagades sedan på grönsaker och svamp skördade från den komposterade jorden. När det kommer till skönhetsprodukter så hittar vi ingredienser i form av örter, granbarr, canabisolja och liknande naturliga råvaror. Viktigt att allt är garanterat icke testat på djur. Adidas tillverkar skor av gamla fiskenät som driver runt i haven och orsakar stor skada på djurlivet. Äntligen börjar vi se snyggt designade solceller och holländska Waarmakers tillverkar en lampa helt i naturmaterial där även förpackningen används.