Tre tydliga trender för inredning och livsstil vår/sommar 2017 presenterades av Swedish Fashion Council i förra veckan. Trenderna, som presenterades av Swedish Fashion Councils vd Elin Frendberg, var Mind Travel, Anti-Social Sociality och Going places. Tre starka trender var och en för sig men som även har en hel del gemensamt. Vi fick en intressant föreläsning om sinnliga resor, antisociala medier och psykedeliska utflykter.

Mind Travel

I denna trend så inspirerar -70 och -90-talets glamour men vi tittar tillbaka längre än så. Det är sinnligt och dofter väcker våra minnen till liv. Vi blir nostalgiska, vill bevara och minnas det vackra med hjälp av vintagefyndade vackra ting och rara souvenirer. Lådor, askar eller en cabinet de curiosité rymmer och visar upp ting som är viktiga för oss. Vi konsumerar allt mindre och skapar istället nytt av det vi redan har. Det orörda och naturliga lockar, dock kombinerat med guldkant och komfort. Glamping (glamourous camping) blir Mind Travelmänniskans sätt att utforska naturen.

Det är en romantisk och drömsk värld vi vill skapa och sömnen är ett viktigt inslag i denna trend. I en stressad omgivning med alltför mycket skärmtid söker vi sätt att stilla vår hjärna från intryck. Sömnen står i fokus och vi strävar efter den perfekta sömnen. Dagbädden blir en eftertraktad möbel i hemmet, vi äter sömnfrämjande mat, doftar på lugnande lavendel och omger oss med ametister som sägs stilla sinnet.

Basfärgerna i denna trend är vitt, brunt och lila toner. Säsongsfärger är bland annat mörkgrönt, senapsgult och accentfärger är rosa toner, ljusblått och khaki. Mönstren är mixade och blommor tar plats. Det är orientaliskt och brodyr kombinerat med skinande, blanka material och silver.

Nyckelorden för Mind Travel är: nostalgia, scent, dreams, floral, mix and style, resting place, oriental, romantic, memory, patterns, tapestries, gems, high shine, 3D flowers, embroidery, dream time & silver strings.

Anti-social sociality

Just do it har i denna trend bytts ut till Just don’t och flest likes vinner inte längre. Vi söker stillhet, renhet, vill komma bort från hetsen och hitta en egen plats där vi får vara i fred. Straight Edge-influenserna från 80-talets punkscen kommer tillbaka, influenser som betyder nej till alkohol och droger. Vegetarianer konverterar till veganer och vi ser uppdaterade varianter av hippies i staden. Rörelsen Black lives matter är fortsatt stark och vi knyter nya vänskapsband via gästfrihetsnätverket Couchsurfing.

Liksom i Mind Travel finns här ett starkt intresse och respekt för naturen. Earth art, jordkonst, är en form av uttryck som vi kommer att få se mer av, som exemplevis Spiral Jetty av Robert Smithson. En banbrytare innovation är biomimicry, som handlar om att vi människor imiterar naturens eget sätt att utveckla och tillverka ting för optimal form och funktion. Vi fortsätter att skala bort icke-biologiska material, plastdetoxar, lyssnar på Wood Songs och tar in naturen i vardagsrummet. Med hjälp av små miniväxthus bygger vi oaser i hemmet och vi intresserar oss mer för samisk populärkultur.

Nät, linjer och metall är uttryck som kopplas ihop med trenden och Bauhausestetiken gör sig gällande med strama strukturer och grafiska linjer. Färgschemat i Anti-social Sociality är i basen ljusa nyanser i rosa, blått, lila och grått kombinerat med svart. Säsongsfärgerna är mullvad, solgult, senapsgult, ljust persikorosa och pudrigt blått och i accentfärgerna ser vi mintgrön, kornblå, ljusgrå samt en himmelsblå nyans.

Nyckelorden för denna trend är: graphic, isolation, recreation, draped, burnt wood, relaxation, fibre art, everyday objects, organic material, framed concrete, perforated, boredom, anti-bacterial, urban reflections, style down, no age, visual content that makes you feel at ease & just don’t.

Going places

Den sista trenden i Moderådets spaning kännetecknas av lekfullhet, politik och statements.
Det är ett färgstarkt och tydligt tema med känslor i fokus och en längtan att resa, ja inte bara resa utan fly bort. Vi vänder samtidigt blicken inåt, stimulerar djupt liggande känslor och söker upplevelser utöver det vanliga som i Osynlig utställning och äter middag i mörker där blinda guidar och serverar. Våra sinnen skärps för en stund och vi ljudsätter även middagar och byter ut pastan mot sjögräs. Medvetenheten om all mat vi slänger fortsätter och vi ser fler initiativ mot detta, som appen Too good to go eller som här på hemmaplan, Matmissionen.

Youtubevideos med ASMR (Autonomous Sensory Meridian Response) hjälper oss att slappna av eller somna på kvällen. Gröna väggar med växter får en mer framträdande roll, både inomhus och utomhus. Solange Knowles sätter musikstilen med Don’t touch my hair, vi tittar på filmer som Hidden assets som ger en röst till dem som aldrig haft någon. Liksom i Lina Thomsgårds bok En annan historia som innehåller 51 berättelser om 51 kvinnor som gjort minnesvärda saker genom historien utan att få någon uppmärksamhet i historien. Feminismen uppmärksammas också inom fashionvärlden, bland annat med Dior’s We should all be feminsts-statement.

Materialen är taktila, med ytor som känns och upplevs, lekfulla former tar plats där förebilden är Salvador Dali’s surrealistiska värld. Svampen är den nya ugglan som väntas ta plats i inredningen liksom glaskonstnären Ludvig Löfgrens humoristiska och egensinniga alster. Färgschemat är i basen vitt, svart, grått med inslag av dovt grön och ljuslila. Säsongsfärgerna är solgult, lavendel, kornblått och pudrigt rosa och i accentfärgerna hittar vi ceriserosa, terrakotta, chokladbrunt och isblått.

Nyckelorden här är: tropical, effects, fluorescent, psychedelia, expressive, 3D surfaces, fluorescent florals, glow in the dark, opalescent, underwater world, embellished, neon colors, colored glass, iridescent patterns, hazy effects & textile fragrance.