Trendspaning 2016

Så var det dags för Buzzters trendspaning “2016 i backspegeln”. Gryning, bekvämlighet, global moral, intelligent reklam, gäst i verkligheten, polarisering, direktsändning, kuratering och lekfullhet kommer att gälla kommande år om vi får tro trendsajten Buzzter. Bakom Buzzter står Docere Intelligence, en byrå inom omvärldsanalys, trendanalys och framtidsanalys och inför varje årsskifte lanserar de sin trendrapport med de mest intressanta konsumenttrenderna inför kommande år.

Trendspaning inför 2016

I en fullsatt sal på Berghs var det alltså hela nio olika trender som Bobo af Ekenstam och Jörgen Ramnelöv från Buzzter presenterade som tongivande inför kommande år.

Gryning

Vi ser en ljusning i världsekonomin. USA går bättre än i fjol men en tillväxt på 2,5%. Enligt rapport från Bloombergs så är det fler som flyger, fler restaurangbesök, tillverkningsindustrin går bättre, och fler innovation företag ser dagens ljus. Det är fortsatt god tillväxt i Kina – där startas cirka 10 000 (!) nya företag/dag. Ekonomin återhämtar sig även i EU. Däremot ser det inte så ljust ut för Ryssland, sanktioner och lägre oljepriser drabbar ekonomin.

Bekvämlighet

Vi orkar inte köa, vill inte vänta, det ska gå fort och vara bekvämt. Burger King gjorde i Frankrike en test med att erbjuda Personal Queuers som köar åt kunderna i deras restaurang och i USA finns köservice att hyra i form av Lane Angels. Amazon lanserar Amazon dash – en beställningsfunktion som via tal eller scanning lägger beställningen direkt i AmazonFresh. Über lanserar Über Eats – “From hungry to happy in 10 minutes” i ett antal storstäder i USA, Canada & Paris.

Global moral

Ledorden är Ethics, Honesty, Respect & Integrity. Religionen är inte längre för moralens väktare, moralen drivs istället allt mer av näringslivet, organisationer och privata aktörer. Spotify är ett exempel som ger alla anställda 6 månaders föräldraledighet. Inget konstigt för oss svenskar men ovanligt för anställda i många andra länder. Och omoraliska aktörer får skämmas, i Sverige har vi SCA och globalt har vi sett VW som fått ställa sig i skamvrån.

Intelligent reklam

Artificiell intelligens och big data gör sig gällande i reklamsammanhang och numera anställs datatekniker på de större företagens marknadsavdelningar. ICA var pionjärer inom området med erbjudande till kunderna baserade på tidigare köp. Det har dock inte varit populärt i alla läger och kundernas integritet har ifrågasatts. Annonser på nätet säljs i realtid, men frågan är vad som händer med kreativiteten om allt baseras på fakta och statistik?

Gäst i verkligheten

Den virtuella världen slår igenom stort nästa år och VR-glasögon spås bli årets julklapp. Om man inte har råd eller lust att spendera pengar på ett par Oculus Rift så går det alldeles utmärkt med en billig pappvariant, Black Box från CoolStuff för 49:-. I spelbranschen har tekniken redan slagit igenom, men ett flertal nya användningsområden förutspås som bil- och inredningsbranschen.

Polarisering

I denna trend är ingenting är längre lagom. Antingen mycket eller lite. Sociala medier har skapat bekräftelseknarkare, vräkiga klickmonster och sparsmakade meddelande i korta ordalag. Vi har fått en “tyckonomi” det är lätta att ryckas med i för eller emot utan att det behöver vara särskilt välgrundat eller faktagranskat. Vi kommer se en prispolarisering där låg- eller premiumpriser är det som gäller, inget däremellan.

Direktsändning

Nya plattformar för social gemenskap ser dagens ljus, där streaming dominerar, som ett Youtube 2.0. Bambuser och Twitch är tjänster som funnits en längre tid, den senare ett dotterbolag till Amazon, men även nya fenomen inom livesändning dyker upp som Periscope och Meerkat.

Kuratera

Vi går från devisen ”cutting out the middleman” till att lansera kuratorn som hjälper oss att i utbudsexplosionens tidevarv sålla fram det vi vill ha. Omni är ett exempel på en tjänst som hjälper oss att plocka fram de nyheter som vi själva väljer att vi vill läsa. Minimalt av sport och inrikesnyheter och maximalt av kultur och utrikes om vi är lagda åt det hållet. Ett annat exempel på kuratortrenden är sajter som samlar nätets utbud av tips, bloggare, etc inom ett visst område under samma tak, som exemplevis hälsosajten Rawness.

Lekfullhet

Sist ut i kvällens trendspaning var lekfullhet och här är det lek för vuxna som gäller. Målarböcker för vuxna lanseras, lekland har kvällsöppet enbart för vuxna och TV 4 Play lanserar en vuxenkalender. Rolig matlagning och cosplaytrenden från Japan hittar hit och vi finner vårt inre barn igen.

Föreläsningen var som vanligt givande och trendrapporten i sin helhet kan beställas på buzzter.se. Nästa trendföreläsning är Stora Trenddagen den 11 januari 2016. Ska bli intressant att se hur deras trendspaning ser ut.