Idag var det dags igen att leverera en trendspaning i Radio Stockholm ”Förmiddag” med Mia Bryngelson. Stockholm Fashion Week är ju i full gång och jag har kikat på det som visades i söndags där jag plockade upp tre olika trender i min spaning:

Logomani

Här ser vi stora logos som visar var vi köpt vårt plagg. Och det handlar inte bara om ett stort print på en t-shirt eller broderat märke på en pike, utan det är även välskräddade plagg som bär företagets logo invävt i exklusiva tyger eller stora prints på exklusiva plagg. Lite som vi har sett Ann-Sofie Back här på hemmaplan – hon var föregångare till trenden kan man väl säga. På Stockholm Fashion Week visade Busnel en hel del logoprints på sina kläder och väskor.

Transparens

I trenden transparens har vi tunna, slöjliknande tyger som avslöjar allt. Ida Klamborn visade klänningar som bars av modeller som var helt nakna under eller bara hade trosor. De djupa ringningarna fortsätter och plaggen kompletteras av pajletter, glitter, fransar & fjädrar. På Chanels visning för våren 2018 fick transparent plast spelade en stor roll – plaststövlar, plasthattar & caper i plast. Känns inte jättekul med tanke på att looken säkert kommer att kopieras hej vilt och en massa plastplagg kommer att produceras. Så jag hoppas just den trenden aldrig tar fart…..

Denim & Americana

Jeanstrenden är större än någonsin nu och det är mörka, råa slitna jeans som gäller. Hejdå till skön stretch, tillbaka till originalet! Och det är inte bara denim i byxor utan vi ser hela outfits med jackor och skjortor kombinerat med jeans. Vad gäller passformen så är det mer vidd och högre midjor som gäller på jeansen och oversized och boxigt fortsätter på överdelar. Tôteme visade snygga looks med denim. Americana-trenden (tänk Ralph Laurens ursprung) går hand i hand med denimtrenden där vi adderar comboyskjortor, cowboyboots i reptilpräglat skinn och stora filtar à la lägereld på prärien. Calvin Klein är en uttolkare av trenden.

Inslaget kan du lyssna på här http://t.sr.se/2G7YjuD